tisdag 23 juli 2013

Varför det tar så lång tid...

Hej alla söta!
Det här tog längre tid än väntat. Förlåt! :'(
Jag började göra ett bildspel, men det tar tid... skulle göra 3 delar; är klar med halva del 1.
och en massa trassel med min "jobbsituation" (soc) har gjort mig både upptagen och bitter på livet...

Bäst jag förklarar:
Jag har inte lyckats få tag på något sommarjobb i sommar (de flesta kräver körkort) och kortfattat så tvingade socialen mig in på ett arbetsmarknadspolitiskt projekt (varje vardag 09.00 - 15.00) där jag får sitta i en datasal med ett gäng långtidsarbetslösa och söka jobb på förmiddagen och sedan på eftermiddagen så får jag göra smörknivar. Ja, du läste rätt. Smörknivar. Det är förnedrande.
Till råga på allt så nekades jag bistånd för juli månad (det gjorde mig enormt bitter), trots att jag gick med på den där "arbetsträningen", som de så fint kallar det. Och det beskedet fick jag medan min pappa var på besök. Kul.
Och hör här: jag har 2 rest-tentor som jag MÅSTE göra under augusti månad, dels för att få fortsätta studera till hösten, och dels för att få fortsatt CSN-stöd. Tror ni jag fick dispens från smörknivstramset? Nix! Jag måste alltså ta med mig skolböckerna dit, till deras sunkiga lokaler. Jag hade hoppats på att få sitta i Kurs -och Tidningsbiblioteket, där jag har tillgång till relevant litteratur. Deras argument: studera får du göra på fritiden. Du kokar inombords, eller hur? Då förstår du hur jag känner.
Jag får hoppas att de tillåter att jag studerar istället för att sitta och söka jobb (månaden innan mina heltidsstudier fortsätter). Snacka om att sätta käppar i hjulet för mig på arbetsmarknaden! IDIOTI!

Nu förstår ni varför jag inte uppdaterat.
Och det största problemet: de har fått order uppifrån att behandla arbetslösa såhär (samma gäller sjukskrivna, flyktingar... ja, i princip alla som inte har en miljon på banken), så det tjänar ingenting till att försöka resonera med handläggaren. Eller med folket ute på arbetsträningen för den delen. Regelryttare, hela bunten.

Men men. Vad gör man?
Det löser sig alltid till slut.
På nåt vis.

1 kommentar:

  1. KRAMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAS

    SvaraRadera

Skriv skriv skriv!